Produkttekster

Vi skriver produkttekster

I Lingua skriver vi produkttekster, der er tilpasset din webshop. En produkttekst består af informationer om et specifikt produkt på dit website. Teksten har til formål at give kunden en dybdegående forklaring af produktets fordele og specifikationer og gøre det klart, hvem der er målgruppen for produktet.

Det bliver tit undervurderet, hvor stor en forskel en god produkttekst egentlig gør. Hvis en potentiel køber kommer ind på dit website og klikker på et produkt for at læse mere om det, er det vigtigt, at personen får alle nødvendige informationer. Ellers risikerer du, at kunden sidder tilbage med en tvivl om, hvorvidt produktet er noget for vedkommende eller ej. Hvis kunden ikke får dette behov tilfredsstillet, kan der meget vel ske det, at kunden fravælger eller – endnu værre – vælger at købe produktet hos en konkurrent.

Hvad er en god produkttekst?

Det er vigtigt at en produkttekst beskriver alle nødvendige informationer om produktet – men det er vigtigt at det gøres i det rette sprogbrug og med rette tone. 

En god produkttekst formår at gøre produktet spændende og give den potentielle køber lyst til at gøre et køb.

Når det er sagt er der meget stor forskel på graden af informationsbehov alt efter, hvilket produkt der er tale om. 

Hvis der er tale om en produktbeskrivelse af en racercykel er informationsbehovet væsentlig større end hvis du skal skrive en produkttekst til en kuglepen.

SEO har også betydning i en produkttekst

De fleste der har en webshop eller et online website har et ønske om at tiltrække så meget trafik som muligt, så de kan få solgt så mange produkter som muligt. Og hvorfor ikke gøre det gennem SEO-optimerede produkttekster?

At have produkttekster tilknyttet ens produkter på en webshop er helt naturligt og nødvendigt for at søgemaskinerne kan finde produktet. Søgemaskinerne kan nemlig kun ”læse” tekstindhold, hvilket betyder at det er nødvendigt med en produkttekst, hvis du ønsker organisk trafik på produktet.

En god produkttekst

Vi har lavet en guideline for, hvad der generelt gør en produkttekst god, så den informerer om alle nødvendige detaljer.

Produktbeskrivelse

Først og fremmest skal der selvfølgelig være en beskrivelse af produktet. Det er vigtigt, at kunden får en forståelse for, hvad der kan forventes af produktet.

Det er meget forskelligt, hvor meget en produktbeskrivelse bør fylde, da det afhænger af informationsbehovet og kompleksiteten i produktet.

Produktets fordele

Som en del af produktteksten er det vigtigt at forklare, hvad der gør dette produkt uundværligt for den potentielle køber og opfylder et behov køberen har. Det gøres nemt ved at fortælle om produktets umiddelbare fordele.

Du kan vælge at opliste fordelene i punktform, hvor fordelene opremses. Det giver især mening, hvis der er behov for at sætte fordelene i fokus. Fordelene kan dog også blot være en del af produktbeskrivelsen. Hvad der er det rigtige at gøre på jeres hjemmeside, afhænger i høj grad af kompleksiteten af produktet samt hjemmesidens opbygning og design.

Alt efter hvilket produkt der er tale om, kan det også give mening at fortælle, hvordan produktet adskiller sig fra konkurrenternes.

Specifikationer ved produktet

Dette punkt afhænger meget at, hvilket produkt der er tale om. Fælles for alle produkter er, at en potentiel kunde søger nogle informationer forud for et køb.

Hvis specifikationerne ikke fremgår eller ikke er uddybet nok, kan det være svært for den potentielle køber at finde ud af, hvorvidt produktet opfylder vedkommendes behov eller ej. Eksempler på specifikationer er f.eks. batterilevetid, størrelse, vægt, farve og tekniske data.

Produktets anvendelse

Hvis ens produkt kan bruges og anvendes på mere end én måde, er det vigtigt at have en beskrivelse af, hvordan det er muligt og hvordan man ændrer produktet fra én anvendelsesform til en anden.

Det gør kunden mere tryg i, hvordan produktet kan anvendes, men udstiller også, hvordan produktet kan dække flere behov.

Praktiske forhold om produktet

Vi kan heller ikke komme udenom, at praktiske forhold som pris, antal varianter og størrelser har betydning for, hvorvidt en potentiel køber bliver til en kunde.

Ligeledes er det vigtigt at oplyse og levering og lagerstatus, da især disse forhold kan have betydning for kundens købsoplevelse.

Kundeanmeldelser

Hvis det er et velkendt produkt, er der ofte mange kundeanmeldelser af produktet.

Det kan være en god idé at tilføje disse anmeldelser til produktteksten, da disse bakker op om produktet.

Hvordan kan en produkttekst være optimeret ift. SEO?

Foruden ovenstående parametre, der sikrer en god brugeroplevelse og de nødvendige informationer, når du skal skrive en produkttekst, er det også vigtigt at sørge for, at teksten er optimeret ift. søgemaskinerne.

Som tidligere nævnt kan søgemaskinerne udelukkende ”læse” det skrevne indhold. Derfor er det vigtigt, at det skriftlige indhold på en side er optimeret efter SEO-principperne, så du opnår organisk trafik til din side.

Søgeordsanalyse

Når du skal beskrive produktet i produktteksten, kan det være en fordel at have lavet en søgeordsanalyse forinden, så du er klar over, hvilke søgeord og -fraser der søges efter. Disse søgeord skal skrives ind i teksten, men det er vigtigt at gøre det naturligt, da teksten først og fremmest skal kunne læses.

Interne og eksterne links

For at øge troværdigheden og autoriteten af din hjemmeside kan du lave linkbuilding – både internt og eksternt. Dog er det vigtigt, at linkene fremstår naturlige og relevante. Du kan linke til andre produkter på din hjemmeside. Det kaldes et internt link. Du kan også linke til en undersøgelse, test eller guide, der validerer dit produkt eller på anden måde har en relevans for din hjemmeside. Det kaldes et eksternt link.

Struktureret data

Ved hjælp af forskellige former for struktureret data kan du øge sidens interesse i søgemaskinernes øjne. Det kan f.eks. være ved at implementere en funktion, hvor det er muligt at se og anmelde et produkt vha. en skala – f.eks. med stjerner fra 1-5.

Læsevenlighed og korrektur

Tekstindholdet har ikke kun betydning for de brugere, der kommer ind på din hjemmeside – det er også vigtigt for søgemaskinerne. Det er vigtigt at læse korrektur og sørge for et godt sprogbrug og at teksten er letlæselig, da det er vigtige faktorer for søgemaskinerne i dag. De er blevet smarte og SEO handler i dag i høj grad om at henvende sig til mennesket bag skærmen.

Brugervenlighed

Det er vigtigt at være opmærksom på, om hjemmesiden er mobilvenlig. Dette er nemlig et vigtigt parameter for søgemaskinerne, da flere og flere bruger deres smartphone til at gå på internettet og foretage køb.

Skal vi hjælpe dig med at skrive en produkttekst?

Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med tekstforfatning, så du kan komme i mål med din hjemmeside og gøre den så attraktiv for søgemaskinerne som muligt.

Skriv til os og få et uforpligtende tilbud allerede i dag.

Ofte stillede spørgsmål om produkttekster

Hvordan beskriver man et produkt?

Man beskriver produktets egenskaber, specifikationer og fordele på en spændende måde. Sprogbruget og formuleringerne er særdeles vigtige og skal tilpasses din webshop og den sprogtone der bruges.

Hvad skal en produktbeskrivelse indeholde?

En produktbeskrivelse skal indeholde produktets egenskaber, specifikationer og fordele på en spændende måde. Samtidig er det vigtigt at beskrive, hvordan produktet kan anvendes – især hvis det kan anvendes på flere forskellige måder. Det kan i nogle tilfælde være en god idé at tilføje kundeanmeldelser.

Hvad er en god produktbeskrivelse?

En god produktbeskrivelse består af så mange informationer om produktet, at kunden er klar til at foretage et køb, hvis det lever op til kundens forventninger og behov.