SEO-tekster

Vi skriver SEO-tekster

I Lingua skriver vi SEO-tekster, der har til formål at øge den organiske trafik på din hjemmeside. En SEO-tekst kan være alle former for webtekster på din hjemmeside – lige fra indhold på forsiden og blogindlæg til kategoritekster, landingssider og produkttekster.

SEO-tekster har et salgsfremmende formål. Sådanne tekster skal formå at fange søgemaskinernes interesse og ramme de parametre, der gør at den rangerer højt på relevante søgeresultater.

Vigtigheden af at optimere sine tekster ift. SEO

Det er de færreste brugere af internettet, der indtaster den specifikke web-adresse, når de søger efter et produkt eller lign. Derimod søger de fleste på en søgemaskine som f.eks. Google, Bing og Yahoo.

Det er ikke tilfældigt, hvilke søgeresultater der ligger i toppen, når du søger på noget på en søgemaskine. Søgemaskinerne rangerer søgeresultaterne efter, hvad de tænker der er mest relevant for brugeren, der sidder bag skærmen. Derfor gælder det om at skrive tekster, der rammer ind i det brugeren efterspørger.

Parametre for en god SEO-tekst

På baggrund af en masse data indsamlet over mange år har søgemaskinerne lavet nogle algoritmer der afgør, hvilke søgeresultater der skal ligge i toppen. Ingen andre end søgemaskinerne kender de præcise algoritmer, men det er velkendt, hvad der ofte virker ift. at få en topplacering.

Parametrene er:
Relevans
Brug af søgeord og søgefraser
Organisering af indhold
Læsevenlighed
Tekstens længde
Linkbuilding
Struktureret data

Relevans

Det er først og fremmest vigtigt, at SEO-teksten besvarer det, som brugeren har behov for, som vi også tidligere har beskrevet. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvad brugeren ønsker at får besvaret, når vedkommende besøger din hjemmeside.

Brug af søgeord og søgefraser

Et helt centralt punkt i at skrive en SEO-tekst er at lave en søgeordsanalyse der adresserer, hvilke søgeord og søgefraser der søges efter indenfor din branche/niche. Søgeordene skal indarbejdes på en naturlig måde, da teksten først og fremmest skal være letlæselig for mennesker – og ikke kun være udformet til søgemaskinen. Søgeordene skal foruden at indgår i tekstindholdet også inkorporeres i titel og overskrifter.

Organisering af indhold

Søgemaskinen gennemgår og indekserer indholdet på din hjemmeside ud fra, hvordan det er struktureret. Her er det bl.a. vigtigt at bruge overskrifter (H1, H2, H3 og H4), da denne form for organisering gør det nemmere for søgemaskinerne at analysere indholdet. Du kan også organisere indholdet på din side ved at gøre brug af punktopstilling.

Læsevenlighed

Da SEO-teksten som det vigtigste skal være skrevet til mennesker, er det vigtigt at indholdet er læsevenligt. Det betyder at der læses korrektur på teksten, så du sikrer dig, at den er fri for stavefejl, slåfejl og grammatiske fejl. Det er lettere at læse en tekst, der har været igennem korrekturlæsning. En letlæselig og fejlfri tekst kan være med til at holde brugeren inde på hjemmesiden, hvilket søgemaskinerne er meget opmærksom på.

Tekstens længde

Generelt er det vigtigste at skrive en relevant SEO-tekst, men da søgemaskinerne kun forstår at analysere det skrevne indhold på din hjemmeside, er det afgørende for din placering. Generelt bør en tekst være minimum 500-600 ord, men mere tekst end dette er at foretrække. Der er dog ikke noget belæg for, at en SEO-tekst på 5000-6000 ord er bedre end en på 2000-3000 ord. Det kommer ligeledes an på, hvem du ellers konkurrer med for at få en topplacering.

Linkbuilding

Linkbuilding er en relevant disciplin indenfor SEO, da interne og eksterne links kan bidrage til at øge din hjemmesides autoritet og troværdighed. Ved at bruge interne links hjælper du søgemaskinerne med at forstå strukturen af din hjemmeside. Samtidig er det en god måde at fortælle søgemaskinerne, hvilke landingssider der er særligt vigtige på din hjemmeside. Eksterne links er med til at øge din hjemmesides troværdighed.

Struktureret data

Man må ikke undervurdere værdien af struktureret data, som søgemaskinerne bruger til at analysere indholdet af hjemmesiden. Der findes mange former for struktureret data, men i en SEO-tekst kan det bl.a. give mening at lave en FAQ eller Table of Content (også kaldet en indholdsfortegnelse).

Skal vi hjælpe dig med at skrive en SEO-tekst?

Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med tekstforfatning, så du kan komme i mål med din hjemmeside og gøre den så attraktiv for søgemaskinerne som muligt.

Skriv til os og få et uforpligtende tilbud allerede i dag.

Ofte stillede spørgsmål om SEO-tekster

Hvad er en SEO-tekst?

En SEO-tekst er skrevet indhold, der er optimeret ift. at skulle give øget organisk trafik til hjemmeside ift. hvad søgemaskinerne ønsker. For at optimere sådan en tekst følges forskellige SEO-principper om, hvad der gør en god SEO-tekst.

Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

En god SEO-tekst forstår at kombinere aspekter af SEO, der interesserer søgemaskinerne, med indhold skrevet til mennesker. Det er vigtigt at tekst ikke kun adresserer forskellige SEO-parametre, men også er velegnet til at blive læst af mennesker.

Hvad koster SEO-tekster?

Hos Lingua laver vi ikke abonnementsaftaler, hvilket betyder at vores kunder er ikke bundet til noget. Vi afregner derimod i timepris.