Søgeordsanalyser

Vi laver søgeordsanalyser

Søgeordsanalyser er helt essentielle indenfor SEO-disciplinen. At finde de rette søgeord til din hjemmeside har afgørende betydning, når du skal arbejde med at gøre din hjemmeside mere synlig for søgemaskinerne.

Vi hjælper virksomheder med at identificere relevante søgeord for dig og din virksomhed. Søgeordene kan være relateret til din virksomhed helt generelt, men de kan også være relateret til de specifikke produkter eller services du tilbyder.

Vores formål

Vores formål med at lave en søgeordsanalyse for din virksomhed er at finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe din hjemmeside med at blive mere synlig, så du kan opnå en øget trafik.

Der er ikke to virksomheder der er ens. Derfor er det vigtigt, at en søgeordsanalyse beror på en specifik analyse baseret på den enkelte virksomhed. Derfor har vi altid en indledende samtale om, hvem I er som virksomhed og hvor jeres fokus ligger.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Med en søgeordsanalyse analyserer du de ord, termer og udtryk folk søger efter på søgemaskinerne. Det er en dybdegående analyse, der giver dig de bedste forudsætninger for at finde de rette søgeord, der kan hjælpe dig til at øge trafikken til din hjemmeside (og forhåbentlig give dig en øget omsætning).

En søgeordsanalyse består af en lang række punkter, der enkeltvis er tidskrævende og som er afgørende for effektive resultater på SEO-fronten. For at kunne lave en dybdegående analyse er det nødvendigt med en eller flere SEO-værktøjer. Gennem en af de store SEO-værktøjer finder du de relevante informationer og data du skal bruge i din analyse. Uden et SEO-værktøj er en søgeordsanalyse særdeles uoverskueligt og der er en lang række data du ikke har mulighed for at anskaffe uden et meget tidskrævende arbejde – hvis det overhovedet er muligt.

Hvis du selv vil give dig i kast med en søgeordsanalyse, vil vi anbefale dig at købe adgang til det anerkendte SEO-værktøj, Ahrefs, der bruges af mange af de største virksomheder. Det er desuden det SEO-værktøj vi selv benytter i Lingua, fordi det har alle relevante funktioner og data tilgængelig.

Hvad skal en søgeordsanalyse indeholde?

En søgeordsanalyse skal indeholde en række forskellige elementer for at finde frem til de rette søgeord. Vi har lavet en step-to-step-guide omkring de essentielle punkter i en søgeordsanalyse.

Step 1: Relevante søgeord

Relevante søgeord er en helt essentiel del og det første skridt i en søgeordsanalyse. Relevante søgeord er de termer, ord og udtryk dine kunder søger på for at finde de produkter eller services du tilbyder. Ved at finde de rette søgeord gør du det muligt for dine kunder at finde din hjemmeside og sælge dine produkter online.

For at finde relevante søgeord til din søgeordsanalyse bør du analysere, hvilke søgeord der rangerer på din hjemmeside på nuværende tidspunkt. Her kan det især være relevant at fokusere på søgeord, der ligger mellem plads 2-10 på organiske søgninger. Ved at øge dit fokus på disse søgeord kan du forhåbentlig rykke nogle pladser op hos søgemaskinerne, så du kan øge trafikken til din hjemmeside.

Når du undersøger relevante søgeord, er det vigtigt også at have fokus på relaterede søgeord. Ofte har hvert enkelt søgeord nogle relaterede søgeord, som kunder søger på, når de bruger en søgemaskine. De relaterede søgeord er ord og termer som kunder også bruger i forbindelse med deres søgning efter et specifikt produkt.

 

Et eksempel på relaterede søgeord: Du har en virksomhed, der sælger badeværelser og interiør hertil. På søgemaskinerne ligger du nr. 5 på ordet ’blandingsbatteri’ og du ønsker derfor at arbejde med at få dette søgeord til at rangere højere på organiske søgninger. I forbindelse med kunders søgen efter et blandingsbatteri søger folk også på ’vandhane’ og ’armatur’. Disse to ord er derfor relaterede søgeord til ’blandingsbatteri’. Du bør derfor overveje om det kunne være relevant at inkludere disse ord/termer på din hjemmeside, så kunderne også kan finde frem til din hjemmeside, når de søger efter en af disse termer i stedet.  

Step 2: Søgeordslængde

Når du skal lave en søgeordsanalyse, kan du hurtigt blive forblændet af den høje søgevolumen, der er på nogle søgeord. Høje søgevolumener ses ofte på de termer og udtryk, der kaldes short-tail-søgeord. Disse søgeord er karakteriseret ved at være særdeles populære udtryk, der søges efter i stor stil på søgemaskinerne. Det er ofte korte søgeord bestående af et enkelt ord, som er generiske. Short-tail-søgeord er ord som ’pizza’, ’mobiltelefon’ og ’kjole’.

Nogle gange kan det være en fordel at finde long-tail-søgeord i stedet for short-tail-søgeord. Et long-tail-søgeord er specifikke udtryk eller termer bestående af flere ord. De er mere specifikke og henvender sig i højere grad til nicher og snævre målgrupper. 

Fordelen ved at fokusere på long-tail-søgeord er, at konkurrencen om at ligge i toppen på sådanne søgeord er mindre. Du har derfor en bedre chance for at få en god placering hos søgemaskinerne. Det er dog vigtigt at undersøge søgevolumen for det enkelte long-tail-søgeord, så du sikrer dig at søgeordet overhovedet søges efter og er relevant for den målgruppe du ønsker at henvende dig til.

Step 3: Søgevolumen

Når du skal finde de rette søgeord, er det relevant at undersøge det enkelte ords søgevolumen. Søgevolumen er antallet af søgninger på det specifikke ord. Det er ofte angivet som i volumen pr. måned.

Søgevolumen kan hjælpe dig til, hvordan du skal prioritere dit arbejde med de enkelte søgeord samt hvilke termer og udtryk der har det største potentiale.

Du kan ikke udelukkende bruge søgevolumen til at afgøre dit valg af termer og udtryk i din søgeordsanalyse, da andre forhold som f.eks. konkurrence også har afgørende betydning for muligheden for at tiltrække mere trafik til din hjemmeside.

Step 4: Konkurrence

Der er naturligvis nogle ord og udtryk, der er større konkurrence om end andre. Ofte hænger søgevolumen og konkurrence sammen, så en høj søgevolumen betyder en betydelig konkurrence – men det er ikke altid tilfældet. Konkurrence vurderes ud fra det såkaldte ’Keyword Difficulty’ (forkortet KD). Keyword Difficulty kaldes også for ‘SEO difficulty’ eller ‘keyword competition’.

En lav KD gør det selvsagt nemmere for dig at rangere i top-10 på søgeordet. Der er en række bestemte faktorer der har betydning for, hvordan konkurrence udregnes og måles. Det er blandt andet de eksisterende top-10-hjemmesiders domain rating (DR), din sides autoritet og kvaliteten af indholdet på din side, der har betydning. Under 7. punkt (Rangorden) kan du få et detaljeret indblik i, hvilke faktorer der har betydning for, hvordan din hjemmeside vil placere sig hos søgemaskinerne.

Step 5: Søgeordenes relevans

Det er vigtigt at finde søgeord med en fornuftig søgevolumen og en lav konkurrence, så du har en chance for en god rangering på søgemaskinerne. Men foruden dette er det også særdeles vigtigt at se på relevansen af søgeordet.

Det er ikke nok at få en øget trafik ind på din hjemmeside, hvis trafikken ikke kan ses på omsætningen. Det kræver derfor at den trafik, der kommer ind på siden, er relevant i forhold til det din hjemmeside tilbyder, så kunden vælger at købe jeres produkt/service.  

Når du skal undersøge et søgeords relevans, er det vigtigt at forholde sig til, hvorvidt det specifikke søgeord lægger op til en søgen efter bestemte informationer, produkter, tjenester eller noget helt andet. Det handler med andre ord om at se intentionen bag søgeordet og finde ud af, om du kan bruge søgeordet til din fordel.

I nogle tilfælde kan det være en fordel at vælge søgeord, hvor intentionen i søgeordet er søgen efter informationer. Det kan især være brugbart, hvis det giver en høj trafik til din hjemmeside. Trafikken har nemlig betydning for din hjemmesides domain rating og kan på denne måde påvirke rangeringen på dine andre sider positivt. Du behøver derfor ikke fuldstændig gå udenom søgeord, der er informationssøgende og ikke købsorienteret, hvis du kan finde en måde, hvorpå du kan bruge disse søgeord til gavn for din hjemmeside.

Step 6: Trends og sæsonmæssige tendenser

Når du skal finde de rette søgeord, kan sæsonmæssige udsving og trends have stor betydning for, hvor mange søgninger der er på givne ord, og hvor meget trafik der genereres ind på din side på denne baggrund. Nogle søgeord søges kun efter på specifikke tidspunkter i løbet. Der opstår desuden hele tiden nye forbrugertendenser og begivenheder, der har betydning for, hvilke produkter og services der søges efter på internettet. Du kan med fordel opfange nogle af disse tendenser i opstarten og bruge det til din fordel inden konkurrencen bliver for stor. Disse faktorer er vigtige at være opmærksom på, når du udarbejder din søgeordsanalyse.

Samtidig er det vigtigt at huske, at søgemaskinerne skal bruge et stykke tid på at opfange søgeordet på din hjemmeside og arbejde med rangeringen. Tommelfingerreglen for hvor længe der går for at søgeordet bliver opsnappet af søgemaskinerne er to måneder, men det kan variere meget fra hjemmeside til hjemmeside. Det kræver at søgemaskinerne kommer forbi din hjemmeside og crawler den.

Et eksempel på et søgeord præget af sæsonmæssige tendenser: Hvis du ønsker at rangere på ordet ’julepynt’, bør du inkorporere søgeordet på din hjemmeside flere måneder før julesæsonen går i gang, så søgemaskinerne har crawlet din side og rangeringen har stabiliseret sig og fundet det rette sted at ligge. Kun på denne måde kan du få det optimale ud af søgeordet.

Step 7: Rangering

Hvis du ønsker at rangere på et givent søgeord eller ønsker at forbedre din nuværende rangering, er der en lang række faktorer du bør undersøge inden du går i gang med arbejdet. Disse faktorer skal sammenlignes med de hjemmesider, der ligger i top-10 på søgeordet, da de så-at-sige har sat ”standarden” for, hvordan man får en god rangering på søgeordet. Det er følgende faktorer:

  • Domain rating (hele hjemmesiden)
  • Kvaliteten af indholdet på landingssiden
  • Antallet af ord på siden
  • Page-autoritet på landingsside
  • Antallet af backlinks til landingsside
  • Søgeordets omfang i teksten
  • Brugen af struktureret data på landingssiden

Dette step i søgeordsanalysen gør dig klogere på, hvordan du skal prioritere dine ressourcer for at komme i top-10. Ved at se på ovenstående faktorer kan du få et overskueligt indblik i din hjemmesides muligheder for at konkurrere med de andre i top-10.

Du skal analysere hver enkel hjemmeside, så du får et overblik over, hvad de har formået at gøre rigtigt på det enkelte søgeord. Det er forskelligt fra søgeord til søgeord, hvilke parametre der vægter højest, og det er (desværre) kun søgemaskinerne der kender de præcise kriterier for at ligge i toppen. Du må derfor undersøge ovenstående punkter og finde steder, hvor du er mere svag end dine konkurrenter.

Step 8: Konkurrentanalyse

For at finde nye søgeord (som du ikke rangerer på endnu) kan det være fordelagtigt at undersøge dine konkurrenters valg af søgeord og hvordan de rangerer. Det giver dig et godt indblik i, hvilke søgeord der er værd at gå efter.

En sådan undersøgelse kaldes ’content gap’ og kan laves i et SEO-værktøj som f.eks. Ahrefs. Her vælger du hvilke konkurrenter værktøjet skal sammenligne din hjemmeside med, og så kommer den med en liste over alle de søgeord dine konkurrenter rangerer på, hvor du ikke gør.

Skal vi hjælpe dig med at udarbejde en søgeordsanalyse?

Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at udarbejde en søgeordsanalyse, så du kan give din hjemmeside et løft og øge trafikken til din side.

Skriv til os og få et uforpligtende tilbud allerede i dag

Ofte stillede spørgsmål om søgeordsanalyser

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

For at kunne lave en søgeordsanalyse kræver det, at du har adgang til et SEO-værktøj som f.eks. Ahrefs. Derudover skal du følge vores 8 steps til, hvordan man laver en søgeordsanalyse.

Hvad er en søgeordsanalyse?

I en søgeordsanalyse analyserer du de ord og termer der søges efter på søgemaskinerne. En søgeordsanalyse er en dybdegående analyse til at finde de rette søgeord, der kan hjælpe dig til at øge trafikken til din hjemmeside.