SEO

Vi laver SEO

SEO – også kaldet søgemaskineoptimering – er helt afgørende indenfor online markedsføring. Hvis du ønsker at have en digital tilstedeværelse i form af en hjemmeside eller webshop, er det vigtigt at tage SEO-disciplinen alvorligt.

Vi hjælper virksomheder med at identificere en effektiv SEO-strategi, sådan at synligheden og placeringerne af din hjemmesides landingssider forbedres på søgemaskinerne.

Grundstenen i SEO

SEO handler om at skabe en øget organisk trafik til din hjemmeside gennem en forbedret synlighed på organiske søgninger. Synligheden består i de placeringer din hjemmeside kan findes på, når der søges gennem søgemaskinerne.

SEO er en løbende proces, der hele tiden skal tilpasses. Søgemaskinernes algoritmer ændres konstant, hvilket har stor betydning for synlighed og placering af din hjemmeside. Selvom noget virker nu her og giver dig en top-placering på søgemaskinerne, er det ikke sikkert det er det rigtige om en måned eller et år.

Hvad er en søgemaskine og hvordan fungerer den?

De fleste gør brug af en eller anden form for søgemaskine, når de bruger internettet. En søgemaskine er en online tjeneste, der gør det muligt at finde relevante søgeresultater ved at indtaste et søgeord fremfor for den specifikke webadresse, man leder efter.

Lad os tage et eksempel for at gøre det meget klart, hvad forskellen er på at have en søgemaskine eller ej. Hvis du f.eks. har brug for en ny støvsuger og gerne vil købe den online, kan du på en af søgemaskinerne søge på ’støvsuger’. Så vil de mest relevante søgeresultater dukke op øverst. 

Hvis du ikke har en søgemaskine til rådighed, er det derimod nødvendigt at kende de enkelte forhandleres eksakte webadresser for at se, hvilke støvsugere de forhandler. Det er besværligt og uoverskueligt og giver ikke de mest naturlige eller bedste resultater på det du leder efter. Det er de færreste der kan kender webadresserne i hovedet, og derfor vil det som forbruger være svært at finde det bedste produkt, der matcher det du søger, uden en søgemaskine.

Hvis du f.eks. har brug for en ny støvsuger og gerne vil købe den online, kan du på en af søgemaskinerne søge på ’støvsuger’.

Så vil de mest relevante søgeresultater dukke op øverst. Hvis du ikke har en søgemaskine til rådighed, er det derimod nødvendigt at kende de enkelte forhandleres eksakte webadresser for at se, hvilke støvsugere de forhandler. Det er besværligt og uoverskueligt og giver ikke de mest naturlige eller bedste resultater på det du leder efter. 

Det er de færreste der kan en webadresse i hovedet. Derfor vil det som forbruger være svært at finde det bedste produkt, der matcher det du søger, uden en søgemaskine.

Søgemaskinernes opgave er at lede milliarder af forskellige websteder igennem for at finde de bedste resultater på det du har søgt efter. Det gør de ved hjælp af en indeksering af de enkelte websteder. Under indekseringen vurderes de enkelte websteder baseret på indhold, autoritet, relevans mv. på baggrund af søgemaskinernes algoritmer. Det fører til den rangorden der fremgår, når du søger på en søgemaskine.

Organisk vs. betalt tilstedeværelse

SEO arbejder kun med organiske søgninger, der omhandler den ikke-betalende trafik, der kommer ind på din hjemmeside ved hjælp af naturlige søgninger på søgemaskinerne. 

Det er ikke muligt at betale for at ligge øverst på disse søgninger, da de placeres naturligt ud fra en række faktorer og algoritmer hos søgemaskinerne. Det er bl.a. gennem faktorer som tekstindhold, struktur, metadata og teknisk SEO. Det er disse faktorer, som søgemaskinernes algoritmer forstår at læse. 

Hvis du ønsker at ligge i toppen på naturlige søgeresultater hos søgemaskinerne, er det vigtigt med en målrettet strategi, der adresserer dette. 

Hvis du ikke har nogen chance for at opnå en organiske tilstedeværelse på relevante søgninger for din hjemmeside, fordi der er meget konkurrence på markedet, kan du vælge den betalte tilstedeværelse gennem annoncering på søgemaskinerne. 

Det foregår ved at du annoncerer på specifikke søgeord. Betalte annoncer er placeret i toppen, når du foretager en søgning. På Google markeres sådanne links som ’Sponsoreret’. 

Ved betalt annoncering kan du komme i toppen på udvalgte søgeord lige med det samme, men du skal også hele tiden betale dig til det.

SEO (search engine optimization) text wooden cubes and magnifier. Idea, strategy, advertising, marketing, keyword and content concept

Med organisk tilstedeværelse skal du ikke betale for at ligge på specifikke placeringer, men derimod lave det indhold der er mest relevant for brugeren. Det tager tid og er en længerevarende proces.

Til gengæld har du mulighed for at ligge i toppen på relevante søgeord uden at betale for det, hvis du laver den rigtige SEO-strategi.

Det kan være at du har brug for at ligge i toppen på specifikke søgeord lige nu og her, og så kan betalt annoncering være en god mulighed. Det kan bare ikke stå alene. 

Hvis du ønsker at skabe organisk trafik og give kunderne de søgeresultater de egentlig efterspørger, er det vigtigt at forholde sig til, hvordan SEO kan bidrage positivt til ens hjemmeside.

On-page SEO vs. off-page SEO

On-page SEO er en betegnelse for alle de faktorer, der påvirker synligheden på din hjemmeside. Det er altså alle de ting du kan ændre på selve din hjemmeside, som gør den mere attraktiv overfor søgemaskinerne. Det involverer bl.a. hjemmesidens tekstindhold, titel- og metatags, brug af overskrifter, intern linkstruktur, optimering af billeder og struktureret data.

Off-page SEO er faktorer udenfor selve websitet, som har betydning for dens SEO-værdi. Her spiller særligt linkbuilding med relevante backlinks fra andre hjemmesider en stor rolle, men også sociale medier, lokal SEO og gæsteindlæg har betydning for din hjemmesides autoritet.

En effektiv SEO-strategi

En effektiv SEO-strategi opnås kun ved løbende at justere ens SEO-tiltag, fremgangsmåde og processer, da søgemaskinernes algoritmer løbende ændres. Det betyder, at de faktorer der giver din hjemmeside top-placeringer i dag, måske er erstattet af andre faktorer i morgen. Ved løbende at tilpasse sin SEO-strategi giver du din hjemmeside de bedste muligheder for en stabil synlighed og trafik på din forretning. 
De vigtigste aspekter i SEO er:

Søgeordsoptimering
Teknisk SEO
Lokal SEO
Indholdsoptimering
Linkbuilding

Søgeordsoptimering

Søgeordsoptimering indeholder en søgeordsanalyse, der er en dybdegående analyse af de ord, termer og udtryk folk bruger, når de søger på en søgemaskine.

Ved hjælp af en søgeordsanalyse har du mulighed for at finde de rette søgeord, som du bruger til at optimere din hjemmesides indhold.

Når du har foretaget en effektiv og balanceret søgeordsoptimering bør du kunne se en forbedring af dine placeringer på søgemaskinerne.

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om de tekniske aspekter som får søgemaskinerne til at finde din hjemmeside. Mange af disse optimeringer kan ikke ses for brugeren af hjemmesiden, men bruges til at fange søgemaskinernes interesse.

De tekniske aspekter er afgørende for at opnå synlighed på søgemaskinerne. Den tekniske SEO indebærer bl.a. brugen af sitemaps, URL-struktur, sidehastighed, struktureret data, canonical tags, crawlability og mobilvenlighed.

Lokal SEO

Lokal SEO handler om den fysiske tilstedeværelse, når en kunde søger efter noget lokalt på søgemaskinerne. Et godt eksempel på det er, hvis en kunde søger efter ’tandlæge i København’.

Her er det vigtigt at der er lavet lokal SEO, så det er muligt for målgruppen at finde dig. Dette gøres bl.a. gennem en virksomhedsprofil på Google My Business.

Indholdsoptimering

Indholdsoptimering handler om indholdet på hjemmesiden i form af tekster. Indholdet på en hjemmeside bør være velformuleret og informativt, samtidig med det også skal være relevant og spændende, så teksten besvarer det der søges viden om.

En vigtig disciplin indenfor indholdsoptimering er at skrive med at sprogbrug, der fanger og engagerer målgruppen. Ligeledes er korrekturlæsning også er særdeles relevant, da fejlfrie og velformulerede tekster er vigtigt for søgemaskinerne.

Linkbuilding

Linkbuilding handler om brugen af interne og eksterne links på ens hjemmeside. Interne links er links fra en landingsside til en anden på din hjemmeside. De er vigtige for, at søgemaskinerne forstår strukturen på dit website, og hvilke sider der er vigtigst. 

Eksterne links er vigtige for at opbygge troværdighed i søgemaskinernes øjne. Eksterne links kan være et link fra din hjemmeside til en anden anden hjemmeside, der er en troværdig kilde, så du på denne måde bliver krediteret for det du skriver. 

Ekstern linkbuilding er ligeledes arbejdet i at få andre til at linke til ens hjemmeside. Det styrker din autoritet og er ligeledes med til at øge din troværdighed. Det kan kræve meget arbejde, da det er vigtigt med sådanne links, at det er de rette sider, der linker til din.

Skal vi hjælpe dig med at udarbejde en SEO-strategi?

Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at udarbejde en SEO-strategi, så du kan give din hjemmeside et løft og øge trafikken til din side.

Skriv til os og få et uforpligtende tilbud allerede i dag

Ofte stillede spørgsmål om SEO

Hvad er SEO?

SEO – også kaldet søgemaskineoptimering – er helt afgørende indenfor online markedsføring og handler om at skabe organisk trafik til din hjemmeside. Gennem SEO kan din hjemmeside opnå mere synlighed og bedre placeringer på søgemaskinerne.

Hvad koster SEO?

Hos Lingua laver vi individuelle aftaler, der beror på den dialog vi har, og hvilken SEO-strategi der er aftalt. Vi har ingen abonnementer og vores kunder er ikke bundet til en aftale. Det betyder med andre ord, at vi afregner i timepris.

Hvad betyder SEO?

SEO står for Search Engine Optimization - eller på dansk: søgemaskineoptimering. SEO betyder at arbejde med organisk trafik og at gøre din hjemmeside synlig for søgemaskinerne.

Hvad er SEO-optimering?

SEO-optimering er processen i at forbedre en hjemmesides synlighed for søgemaskinerne. Gennem en effektiv SEO-strategi er det muligt at blive mere synlig og opnå bedre placeringer på søgemaskinerne

Hvad er SEO-tekst?

En SEO-tekst er skrevet indhold på en hjemmeside. Sådan en tekst er optimeret efter at søgemaskinerne skal finde den interessant. Der er en masser af parametre, som søgemaskinerne kigger efter, når de skal indeksere og evaluere tekst på en hjemmeside. Ved at lave en målrettet SEO-tekst er det muligt at rangere højere, når der søges efter produkter/services, der matcher udvalget på din hjemmeside.

Kan man selv lave SEO?

Ja, i princippet kan alle lave SEO. Det kræver dog meget arbejde at sætte sig ind i de forskellige SEO-regler og søgemaskinernes algoritmer. Derfor kan det være en uoverskuelig proces - især hvis man har en mindre hjemmeside eller webshop.