Webtekster

Vi skriver webtekster

I Lingua skriver vi webtekster, der er tilpasset den enkelte virksomhed og den målgruppe der skrives til. En webtekst skal forstås som enhver form for tekstindhold til på internettet og kan derfor bestå af en bred vifte af tekstindhold til en hjemmeside eller webshop.

Webtekster kan bl.a. indbefatte:
Pressemeddelelser
Kategoritekster
Artikler
Blogindlæg
Produkttekster
Guides
SEO-tekster

De fleste webtekster har – ligesom ovenstående – et salgsfremmende eller informerende formål i en eller anden grad. Det betyder at det er vigtigt at tilpasse ens webtekst til de brugere, der skal læse den.

Målgruppen er afgørende

En webtekst bør – ligegyldigt, hvilken slags der er tale om – være orienteret mod en specifik målgruppe.

Målgruppen har stor betydning for, hvordan teksten skal udformes og skrives. Der er meget stor forskel på, hvordan en tekst bør udformes og kommer an på en lang række faktorer: alder, køn, branche og livssituation.

Sprogbrug og tone skal sidde lige i skabet

Ligesom målgruppen er vigtig, er det også vigtigt at en webtekst er skrevet med det rigtige sprogbrug og den rette tone.

Netop sprogbruget og tonen har stor betydning, når du skal skabe troværdighed om det du skriver.

Hvis man ikke er rutineret indenfor tekstforfatning, kan det være svært at vide, hvordan man skal gribe det an og fange den rette målgruppes interesse og gøre teksten spændende. Al dette kan vi hjælpe med i Lingua.

Korrektur og søgemaskiner

I forhold til det skriftlige er også korrektur rigtig væsentligt at have styr på.

Det kan have betydning i forhold til at fange potentielle kunders interesse, men det har også betydning i søgemaskinernes webtekster.

Hvordan søgemaskinerne kigger på korrektur, kan du læse mere om her.

Søgemaskineoptimerede webtekster

De fleste websites har en interesse i at få trafik til deres side, gennem deres webtekster – hvad enten det er forsiden, et blogindlæg, en pressemeddelelse eller en kategoritekst. For at en tekst kan generere noget trafik er det oftest nødvendigt at arbejde med teksten. Med det menes at det er relevant at optimere den i henhold til SEO-principperne. Det vil have betydning for søgemaskinernes evne til at finde teksten og placere den i toppen på relevante søgeresultater.

Søgemaskinerne kan udelukkende læse tekstindhold og derfor er lige netop tekstindholdet særdeles vigtigt, for at din hjemmeside kan blive fundet af potentielle kunder. Derfor er det ikke nok, at en webtekst er tilpasset målgruppen og skrevet i det rette sprogbrug. Det er nødvendigt at inkorporere relevante søgeord, som din webtekst skal findes på. De rette søgeord finder du ved at lave en søgeordsanalyse.

Samtidig er det vigtigt at lave linkbuilding og organisere dit indhold ved hjælp af bl.a. overskrifter. Tekstens længde har ligeledes en betydning. Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan optimere din tekst ift. SEO kan du læse mere her.

Skal vi hjælpe dig med at skrive en webtekst?

Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med tekstforfatning, så du kan komme i mål med din hjemmeside og gøre den så attraktiv for søgemaskinerne som muligt.

Skriv til os og få et uforpligtende tilbud allerede i dag.

Ofte stillede spørgsmål om webtekster

Hvordan skriver man en god webtekst?

En webtekst er en bred betegnelse for en tekst på en hjemmeside. Det kan være alt lige fra en kategoritekst eller en SEO-tekst til en guide eller et blogindlæg. Derfor er det også meget individuelt, hvordan man skriver en god tekst. Overordnet set er det vigtigt at den er optimeret ift. SEO, at den beskriver det der forventes samt at der er styr på korrektur og sprogbrug.